Male Heart Attack Victims Slash Death Risks With Moderate Alcohol Consumption

The Huffington Post UK  |  By Posted: 28/03/2012 06:48 Updated: 28/03/2012 08:25

Moderate Drinking Heart Attack Men
uk news

Men who have survived a heart attack and drink alcohol regularly have a lower risk of death from heart disease than those who rarely drink, a study has discovered.

The findings, taken from the US Health Professionals Follow-up Study of 2,000 male heart attack victims, discovered that those who drank an average of two alcoholic drinks a day had a 42% decreased chance of dying from cardiovascular disease.

Researchers also discovered that heart attack survivors who drank regularly were 14% less likely to die from general health conditions compared to non-drinkers.

The study investigated the link by questioning 1818 men who had survived a heart attack between 1986 and 2006. During the study and follow ups, they questioned the men on their alcohol consumption and diet every four years.

Previous studies have highlighted the link between light to moderate alcohol intake and lower risk of heart disease, however this is the first time research has established a link between moderate alcohol and lower death rates in those who already have established heart problems.

"Our findings clearly demonstrate that long-term moderate alcohol consumption among men who survived a heart attack was associated with a reduced risk of total and cardiovascular mortality,” said researcher Dr Jennifer Pai.

“We also found that among men who consumed moderate amounts of alcohol prior to a heart attack, those who continued to consume alcohol 'in moderation' afterwards also had better long term prognosis."

However, researchers added that they discovered a ‘U’ turn in the results in men who drank more than moderately, as they had the same death rate risk than non-drinkers.

Researchers also added that their findings don’t mean heart attack victims should hit the bottle, as the key is moderation.

"The adverse health effects of heavy drinking are well known, and include high blood pressure, reduced heart function and reduced ability to break down blood clots. In addition, other studies have shown that any benefits from light drinking are entirely eliminated after episodes of binge drinking," explains Dr Pai.

"Our results, showing the greatest benefit among moderate drinkers and a suggestion of excess mortality among men who consumed more than two drinks a day after a heart attack, emphasise the importance of alcohol in moderation.”

Loading Slideshow...
  • Foods That Ward Off Heart Disease

    Eat yourself to a healthy heart with these cardiovascular-friendly foods.

  • Oats

    Oats contain beta glucan, a soluble fibre that helps reduce cholesterol levels, especially LDL (bad cholesterol), which damage the heart.

  • Green Leafy Vegetables

    Green leafy vegetables like spinach, fenugreek, pak choy, radish leaves, lettuce are known to reduce the risk of heart disease as they are rich sources of folic acid, magnesium, calcium and potassium - the essential minerals for keeping the heart functioning properly. Studies have shown that one daily serving of green leafy vegetables can lower the risk of heart disease by 11%.

  • Tofu

    Soy is a healthy protein alternative to red meat, as it has a low saturated fat content, no cholesterol and even increases your HDL 'good' cholesterol, which is good news for your heart.

  • Tomato

    Regular consumption of tomatoes is known to reduce the risk of heart disease, as they contain a rich source of vitamin K, which help prevent hemorrhages.

  • Wholegrains

    Wholegrains contain high levels of vitamin E, iron, magnesium and a host of anti-oxidants, which are all beneficial to the heart as they help reduce blood pressure.

  • Apples

    Apples contain guercetin, a photochemical containing anti-inflammatory properties, vital for keeping blood clots at bay, which can lead to heart attacks.

  • Almonds

    Almonds, when eaten in moderation, are known to lower cholesterol levels as they contain monosaturate fats (the 'good' fats), as well as vitamin B17, vitamin E and minerals like magnesium, iron and zinc.

  • Red Wine

    Red wine (when drank in moderation) can be good for the heart as it contains a powerful antioxidant called resveratrol, which helps prevent damage to blood vessels, reduces "bad" cholesterol and prevents blood clots.

FOLLOW UK LIFESTYLE

Men who have survived a heart attack and drink alcohol regularly have a lower risk of death from heart disease than those who rarely drink, a study has discovered. The findings, taken from the US H...
Men who have survived a heart attack and drink alcohol regularly have a lower risk of death from heart disease than those who rarely drink, a study has discovered. The findings, taken from the US H...
 
 
  • Comments
  • 23
  • Pending Comments
  • 0
  • View FAQ
Post Comment Preview Comment
To reply to a Comment: Click "Reply" at the bottom of the comment; after being approved your comment will appear directly underneath the comment you replied to.
View All
Favorites
Recency  | 
Popularity
photo
vividrick
I came, I saw...I had a cup of tea!
10:40 AM on 03/28/2012
Moderate amounts of red wine & the odd spirit tipple, I can see the benefits, very good for the blood.
10:02 AM on 03/28/2012
Another useless study from the States!
09:51 AM on 03/28/2012
Is this because wee George has decided to increase tax on alcohol yet again.....????!!!!
Makalha
Opinions are not facts.
09:34 AM on 03/28/2012
If you try to keep up with all these food/drink health warnings how complicated your life would be ! Shopping would be a nightmare trying to remember what is good/bad for you this week . The only thing that is certain is that we will all die one day . I am sure that spending all your time worrying about every new " revelation" will only affect the quality of that time we do have.
photo
HUFFPOST SUPER USER
Barbara Longstaff
09:30 AM on 03/28/2012
I should be OK then I am following my Grandad's and Father's rule, a teaspoonful of whisky or brandy in your first cup of tea in the morning. I have done this for many many years so let's hope the old ticker will continue to tick for a few more years.
09:24 AM on 03/28/2012
Do this..don't do that...eat this...don't eat that.......wish they could make their minds up.
09:20 AM on 03/28/2012
wish they would make there minds up and all agree on one or the other
09:05 AM on 03/28/2012
That's a sobering idea!
photo
HUFFPOST SUPER USER
Daviejohn
All the world's a stage,
09:03 AM on 03/28/2012
That's a relief, Large Chablis Landlord please.
Kraptonfactor
They're coming to take me away ha ha, hee hee, ho
10:39 AM on 03/28/2012
Make that two, Daviejohn, it's my favourite tipple.
08:57 AM on 03/28/2012
The British Heart Foundation has very good advice re: alchohol consuption for those of us with cardiac issues. Moderation and Commonsense, both available without prescription.
09:22 AM on 03/28/2012
Well said.......
Kraptonfactor
They're coming to take me away ha ha, hee hee, ho
10:43 AM on 03/28/2012
cucharademader, chuck yer draws over the windmill and have some fun, live for the day, time is running out.....................
photo
HUFFPOST SUPER USER
Saint wright
Dyslexic old chippy
08:04 AM on 03/28/2012
In July the Royal College of Psychiatrist said the over 50’s were drinking themselves to death by drinking as much as half a pint of beer a day, and for good measure half a glass of wine day would give women breast cancer! I spill more than that? Today in complete contradiction to the above , I read you can live longer after a heart attack by moderate drinking
In the same paper I latter read under an article entitled Good Health, that artificial sweeteners makes you fat, butters is better for you than spreads, whole milk is healthy than skimmed, sunflower oil is bad for you, a the dieters friend the baked potato makes you fat, soya is high in Toxins and wait for it sausages a processed meat if the ever was one is good for you?

I think it’s the contrary medical advice that’s driving the nation to drink & madness, it’s laughable!
photo
HUFFPOST SUPER USER
Saint wright
Dyslexic old chippy
08:04 AM on 03/28/2012
I switched on my computer this morning and H&P says eating white rice increases risk of diabetes. So on Wednesday, there I was eating my bacon (4 rashers) sandwich washed down with a nice soft fruit drink when I made a mistake and turned the page of my national daily paper. Only to be told in two separate articles that one soft drink a day raises the chance of heart attack by 20%, and 2 rashers of bacon or the equivalent in any red or processed meat will again increase risk of heart attack and for good measure cancer by 20%. So does that mean I have now got a 40% chance of dying of a Heart attack?
10:03 AM on 03/28/2012
Yes S/R.
The problem with many of these reports is that
a year or so later, we will be told the very opposite.
We cannot win.
Iam a retired chippy myself, or a joiner as we call
ourselves in Scotland.
wes
photo
HUFFPOST SUPER USER
Saint wright
Dyslexic old chippy
10:25 AM on 03/28/2012
may your dragon tie be with you?
Kraptonfactor
They're coming to take me away ha ha, hee hee, ho
10:42 AM on 03/28/2012
We call them joiners in Wales too, wes. My dad was one too.